14 februari, 2017

Case Eldaveckan

Case: Eldaveckan

Inför hösten 2015 enades 50 butiksägare runt om i landet om att man under 1 veckas tid skulle erbjuda unika erbjudanden och aktiviteter för hela familjen. Målet var att "skapa tryck i butikerna" och koncentrera försäljningen till ett enskilt tillfälle för att på så sätt dammsuga marknaden på kunder, tidigt under den viktiga höstsäsongen.

Uppdrag

Driva så många personer som möjligt till Eldabutikens butiker under Eldaveckan.

Få personer som egentligen tänkt vänta med sitt köp att slå till tidigare.

Få personer som tänkt handla hos konkurrenter att vänta med sitt köp till Eldaveckan.

Resonemang:

Att köpa ny eldstad är en lång process som kräver många frågor och svar. Med en kampanjperiod på bara 1 vecka skulle kunderna inte hinna påbörja och slutföra sin köpprocess under kampanjveckan.

För att Eldaveckan skulle bli en lyckad kampanj krävdes att vi förberedde kunderna på vad som skulle komma och därefter mata dem med information som tog dem precis tillräckligt långt i köpprocessen för att kunna slutföra affären under Eldaveckan.

Digital lösning:

Två månader innan själva Eldaveckan skulle äga rum startade en retargetingkampanj som påminnde personer som besökt Eldabutiken.se om den kommande kampanjveckan med budskap. I samarbete med Eldabutikens Webbyrå lades även en stor takeover upp på Eldabutikens hemsida som påminde om kampanjveckans datum.

Resultat:

Antalet besök på sidan ökade med drygt 200 % och flera hundra kundbesök eller så kallade "kaminkollar" bokades. Eldabutikens största leverantör rapporterade en försäljningsökning på 60 % under kampanjveckan jämfört med föregående år vilket ledde till att de för första gången upplevde problem att leverera produkter på utsatt tid. Detta tillsammans med övrig försäljning bidrog till att Eldaveckan blev Eldabutikens bästa försäljningskampanj hittills och numera är en återkommande årlig aktivitet.