10 februari, 2017

Case Preem MasterCard

Case: Lansering Preem MasterCard

I oktober 2015 fick Customer Clinic det tuffa uppdraget att i direkta kanaler sälja Preems nya kreditkort, Preem Mastercard. Kortet hade många fördelar, bland annat fri årsavgift och bonus på allt, men ändå, det är en stor utmaning att lansera ett nytt kreditkort på en mycket mättad marknad.

Lösning

Kampanjen inleddes i breda medier med en kampanj signerad Forsman & Bodenfors. Vi tog därefter konceptet vidare i kanaler som DR, e-post, sms, stationsansökningar, Facebookinlägg till utvalda målgrupper. Med målet att skapa direkta avslut.

Resultat

Efter ungefär ett år har Preem MasterCard över 50 000 nya kunder varav ungefär hälften togs in i den första lanseringskampanjen. Det är ett resultat som har slagit alla prognoser med hästlängder. Men det kanske allra bästa resultatet så här långt är att kunderna fortsätter att handla och kortet har uppmärksammats som ett mycket bra kreditkort, även bland de som faktiskt inte köper bensin på kortet.