27 december, 2016

Programmatic

När du gjort allt du kan för att sökordsoptimera din hemsida, köpt dina adwords och postat allt av värde på din Facebook är programatisk annonsering ett supereffektivt sätt att gå vidare i din marknadsföring och hitta nya kunder. För visst finns det gott om kunder som söker efter din produkt eller tjänst men det finns ju samtidigt en hel del kunder som i dagsläget inte vet om att du finns. Programmatic är ett samlingsnamn för olika typer av datadriven annonsering online. På Customer Clinic jobbar vi i huvudsak med tre olika typer.

- Retargeting – Annonsera mot personer som tidigare besökt din hemsida.

- Demografisk annonsering – Annonsera mot personer med specifik profil som t.ex. Företagare, bilköpare eller blivande föräldrar.

- Geografisk annonsering – Annonsera på nationella hemsidor men på lokal nivå.

För att förklara de olika typerna av annonsering så använder vi oss av ett exempel som i det här fallet är en cykelaffär i Nyköping. Man säljer cyklar online och har även en butik där man erbjuder montering och reparationer.

Retargeting - för att nå dina tidigare besökare

Retargeting är den typ av annonsering som de flesta känner igen. Det är den typen av annonsering du möts av efter att du besökt en hemsida och tittat på olika produkter. Plötsligt så tycks de dyka upp överallt på nätet. Detta är oftast ett väldigt effektivt sätt att öka antalet avslut hos sina potentiella kunder. I exemplet med cykelaffären skulle man kunna använda retargeting för att öka antalet avslut på sin sajt genom att annonsera mot de som besökt sidan men inte gjort ett köp. Då kan man bearbeta besökarna med erbjudanden om avbetalning eller en extra rabatt på 10 % som man kan använda både online och i butiken.

Så fungerar det

Retargeting fungerar genom att ett script (en liten bit kod) placeras på er hemsida. Antingen över hela hemsidan eller bara på utvalda delar. Scriptet i sin tur placerar cookies på era besökares datorer och det är dessa som används för att sedan kunna nå dina tidigare besökare med erbjudanden och information.

Demografisk annonsering – För att hitta nya målgrupper

Med deomgrafisk annonsering kan du nå väldigt specifika målgrupper som till exempel småbarnsföräldrar, småföretagare, marknadschefer, hantverkare, singlar i storstad osv. Det finns tusentals olika målgrupper att välja mellan och det bästa sättet att hitta rätt målgrupp brukar vara att testa sig fram.

Så fungerar det

Precis som med retargeting så baseras digital målgruppsanonsering på användandet av cookies. Kortfattat så kan man säga att om en person är inne och söker efter begagnade bilar på olika sidor på nätet så kan man ganska enkelt göra ett kvalificerat antagande att den här personen är på väg att köpa en bil. Med hjälp av dessa cookies kan man sedan följa den här målgruppen med annoser som visas på olika sajter. När vi på Customer Clinic arbetar med demografisk annonsering använder vi oss av egenutvecklade metoder för att nå de mål som vi tillsammans satt upp för kampanjen. Beroende på om det handlar om att få så mycket exponering som möjligt, skapa så många klick som möjligt eller så många avslut som möjligt så utvärderar och optimerar vi löpande våra kampanjer utefter vilka bannerformat, sajter och målgrupper som leverar bäst resultat.

Geografisk annonsering

Ibland har man behov av att bara annonsera på vissa geografiskt avgränsade områden. Det kan vara i samband med en kampanj eller en butiksöppning. Det är ju inte alla företag som finns över hela världen. Eller ens över hela Sverige. Om du tillexempel bara vill marknadsföra ditt företag lokalt i en specifik stad så kan programmatic vara ett bra alternativ. Vi kan med hjälp av IP-nummer styra så att dina annonser bara visas i t.ex. Enköping. Detta behöver dock inte betyda att annonserna visas på Enköpings-postens hemsida. Utan annonserna kan lika gärna visas på Aftonbladet.se eller Blocket.se så länge mottagaren har ett IP-nummer som hör hemma i Enköping.

Så fungerar det

När man surfar på nätet så har man en IP-adress som berättar för vår annonsplattform att besökaren är hemmahörande i ett visst geografiskt område. Med den här informationen kan man sedan placera ut annonse över hela nätet som endast visas mot de personer som har en IP-adress som hör hemma i det område där vi vill annonsera.

Vill du komma igång med programmatic eller har du fler frågor? Maila eller ring mig

Peter@customerclinic.se
073 - 315 71 11