27 december, 2016

Relationsmarknadsföring

Relationsmarknadsföring i teorin är enkelt. Det handlar om att få dina kunder att handla oftare, handla för mer och stanna kvar längre som kund. I praktiken betyder det att du behöver skapa en långsiktigt hållbar lojalitetsstrategi. Då har du stor nytta av att anlita oss. Vi har arbetat med och tagit fram lojalitetsprogram i de flesta branscher från detaljhandel, fundraising och energibolag till bank- och finans.

Vi tar fram strategin tillsammans med dig och ser sedan till att strategin också driftsätts och kommer ut till faktisk kundkommunikation. Behöver du även hjälp med en teknisk lösning som CRM-system eller distributionspartner, så har vi under åren byggt upp ett enastående nätverk av duktiga samarbetspartners. Kontakta oss här så berättar vi mer om hur ett första steg kan se ut.

Ny på Relationsmarknadsföring? Kolla vår FAQ

Hur definierar Customer Clinic relationsmarknadsföring?
I grunden så handlar ju relationsmarknadsföring om att belöna kunderna för det som företaget anser vara rätt kundbeteende. Vanligen vill man att kunderna ska handla oftare, handla för mer och stanna kvar länge som kund. Rätt beteende belönas med bonus, rabatter eller olika former av belöningar. På Customer Clinic lägger vi stor vikt vid att ett lojalitetsprogram ska bestå av både hjärta och hjärna. Därför blir den emotionella lojaliteten dvs. varumärket och hur hela företaget uppträder också centralt för kundrelationerna, inte bara de rationella fördelar som ett bonusprogram eller liknande kan ge.

Är en kundklubb och ett lojalitetsprogram samma sak?
Den stora skillnaden mellan en kundklubb och ett lojalitetsprogram är att kundklubben är något synligt som du aktivt blir medlem i medan ett lojalitetsprogram fungerar mer under ytan och du känner oftast inte till om du är medlem eller ej. Banker, energibolag etc. har vanligen lojalitetsprogram medan kundklubbarna mest återfinns i detaljhandeln, reseföretag och hos hotellkedjor. Det betyder också att kundklubben ställer ut löften gentemot sina kunder via medlemskapet medan ett lojalitetsprogram kan ändra sina villkor ganska godtyckligt. Och för att krångla till det; en kundklubb är ett lojalitetsprogram men ett lojalitetsprogram är inte en kundklubb.

Är inte allt relationer och därmed relationsmarknadsföring?
Ja och nej. Allt ett företag gör påverkar kundrelationen i någon riktning. Så man kan säga att allt är relationer, däremot är inte allt relationsmarknadsföring. Det senare kräver ett systematiskt arbetssätt med företagets kommunikation som har tydliga målsättningar att förstärka och förlänga kundrelationen.

Vilka är era fem bästa tips för en framgångsrik kundklubb?

  • Här kommer våra fem bästa tips!Var kostnadssmart
    Ditt program ska ju bidra till lönsamhet, det är liksom hela grejen. Så fråga dig om din klubb verkligen måste dela ut bonus till sina medlemmar? Kan det finnas andra sätt att belöna medlemmarna som faktiskt uppskattas mer? Gör en ordentlig kalkyl där du beräknar värdet på en kund under t ex ett år och se om det motiverar de ökade kostnaderna för bonusen.
  • Tänk Cappucino
    Ett lojalitetsprogram ska vara som en cappucino med en stark grund och mycket fluff på toppen. Espresson är dina strukturer, databasen och dina kundprocesser. På toppen har du överraskningarna och belöningarna. Drycken blir bara komplett när dessa två ingredienser balanseras.
  • Inte allt på en gång
    Ta en kundprocess i taget. Nykundsprocessen är ofta tacksam att börja med. När du är nöjd med den går du vidare till nästa process. När alla processerna är satta börjar det roliga arbetet med att lära, förfina och förbättra det du just skapat. Var aldrig nöjda.
  • Jobba med det/dem du har
    Ditt varumärke och dina kundrelationer utmanas varje dag, varje minut. Alla med kundkontakt är nyckelpersoner i ditt CRM-arbete. Håll dem glada, berätta vad du håller på med och få dem att förstå sin roll som relationsambassadör.
  • Pigga upp relationen
    Vi lever i en tid med många budskap och snabb uttröttning. Var därför noga med att överraska dina kunder från tid till annan. Är du SJ kan överraskningen vara en bok på sätet när du åker resa nr 100 eller varför inte ett 100-manna band utanför ditt stolsfönster? Du kan systematisera dina överraskningar såklart, det viktiga är att det är något som avviker från dina vanliga nyhetsbrev och SMS-utskick eller vad du brukar göra.

Hur ser framtidens kundklubb ut?
Skälen för att skapa en kundklubb i framtiden kommer sannolikt vara desamma som idag. Kundklubben vill, genom att belöna rätt beteende, se till att kunderna handlar oftare, handlar mer och stannar kvar längre som kund. Läs gärna mer i Amandas krönika här 

Eller hör av dig till mig!

Amanda@customerclinic.se
070 - 888 87 43