26 mars, 2020

Direktreklam

Funderar du på om direktreklam är något för ditt företag? Då har du kommit rätt. Vi på Customer Clinic har genom åren tagit fram hundratals DR-kampanjer för både stora och små företag och vet vilka ingredienser som krävs för att skapa resultat. Läs våra tips och råd här nedanför och kontakta oss gärna om du har frågor.

Fördelar med fysisk direktreklam i brevlådan

 
  • Når befintliga och potentiella kunder som du inte når med e-post och sociala medier

  • Driver försäljning både i butik och e-handel

  • Fungerar både B2B och B2C

En lyckad DR-kampanj består av fyra huvudingredienser

Rätt målgrupp/er
Börja alltid med att fundera över din målgrupp och beskriv den för dig själv, skriv gärna ner det på papper, gör en mind-map eller en workshop-övning med dig själv där du skriver på post-its som du kan sortera. Fråga dig själv; Vad kan jag ta reda på för att jag ska göra kommunikationen så effektiv som möjligt? Finns det köphistorik som jag kan använda? Om du kommunicerar med befintliga kunder kan du fundera över vad de brukar köpa, när de brukar handla, om de är mest intresserade av nyheter eller av reor och utförsäljningar. Det här blir grunden för hela din kampanj.
Om målet är att hitta nya kunder kan du fundera över vad du kan ta reda på om dina befintliga kunder för att hitta nya. Är det mest kvinnor eller män som handlar hos mig? Är de unga eller gamla? Bor de i närheten eller på något särskilt ställe?

Ett attraktivt erbjudande
När du definierat din målgrupp är det dags att fundera över ditt erbjudande. Här behöver man återigen tänka till. Är syftet att dra in folk till min butik eller e-handel så att jag kan merförsälja på dem när de väl är på plats? Ska jag lämna en rabatt på hela sortimentet eller bara på utvalda produkter? Ska jag ha en mängdrabatt? Ska jag skriva ut rabatten som kronor eller som procent för att det ska se så attraktivt ut som möjligt?

Det här vill vi få i brevlådan. Källa DR-monitorn 2018

30 %
Kundklubbserbjudanden

22 %
Varuprover

15 %
Kundklubbserbjudanden

Rätt timing
Den här punkten kan ha mer eller mindre betydelse beroende på vad du säljer och till vem. Det säger sig självt att det är svårt att sälja snöslungor mitt i sommaren men för att optimera din kampanj så bra som möjligt behöver du fundera över när dina kunder handlar som mest. Är det årstidsberoende och i så fall är det olika tider på året i olika delar av landet? Är det när lönen, barnbidraget eller skatteåterbäringen kommer?

En snygg och kostnadseffektiv trycksak.
Sist men inte minst så måste du paketera ditt erbjudande på ett snyggt och tilltalande sätt. Återigen, ha din målgrupp i åtanke. Vad tycker de är snyggt? Vad nappar de på? Ska det kännas lyxigt och exklusivt eller ska det andas rabatt och utförsäljning? Med en trycksak finns större möjligheter att skapa känsla än i ett nyhetsbrev.

Det här gör vi när vi får erbjudanden i brevlådan som intresserar oss. Källa DR-monitorn 2018

46 %
söker sig till digitala kanaler såsom Google, recensions- eller prisjämförelsesajter

58 %
Kontaktar/besöker fysisk eller digital butik.

16 %
Pratar med andra personer. Online eller analogt

Är du ny på direktreklam? Kontakta oss så hjälper vi dig att undvika fallgroparna.

Med hjälp av tipsen ovan har du kommit en bra bit på vägen för att skapa din DR-kampanj. Dock finns det många viktiga detaljer att ta hänsyn till för att din kampanj ska blir riktigt lyckad och inte springa iväg i kostnader. Det handlar om att göra rätt typ av målgruppsanalys, få rätt priser på adresshyra, porto och att ta fram en kostnadseffektiv trycksak med rätt format- och pappersval. Är du helt ny på direktreklam rekommenderar vi att du anlitar ett proffs. Kontakta någon av oss så hjälper vi dig.

Peter Falk
073 – 315 71 11
peter@customerclinic.se

Amanda Undin
070 – 888 87 43
amanda@customerclinic.se

Agnes Koikeroinen
073 – 544 16 06
agnes@customerclinic.se

P.s du kan även ställa din fråga direkt i chatten nere till höger. Vi är online vardagar 9-17.

Vanliga frågor med enkla svar.

Får man skicka direktreklam till vem som helst?
Adresserad reklam, så kallad ADR får man skicka till vem som helst och kommer fram även till de som har “Nej tack till reklam”-skylt på dörren. Detta till skillnad från oadresserad reklam så kallad  ODR som i dagsläget kan användas för att nå ut till cirka 60 % av befolkningen i Sverige.

Hur miljövänligt är det att skicka direktreklam?
Detta är en bra fråga och vi är glada att våra kunder ställer den. Sanningen är att de flesta papper idag är väldigt miljövänliga och det finns faktiskt papper som är tillverkade av 100 % returfiber. Den största miljöboven är fortfarande transporten och detta är något som branschen arbetar aktivt med. Vi förordar att man jobbar efter principen less is more. Hellre två kvalitativa utskick per år till era bästa målgrupper än ett per vecka till jättemånga kunder.

Hur lång tid tar det att komma igång?
Även om varje kampanj har sina unika förutsättningar så finns det några generella tider att hålla sig till. Att tänka ut, formulera sin kampanj och skapa sin trycksak tar cirka 7-8 arbetsdagar. Sedan tar det cirka 5-7 arbetsdagar hos tryckeriet och mellan 1-5 dagar för utdelning beroende på vilken distributör du väljer. ODR delas ut lördagar.
Räkna med cirka 4-5 veckor beroende på hur förberedd du är och vilka avtal du har på plats sedan tidigare.

Hur många utskick behöver man göra?
Tack vare modern tryckteknik kan man göra fina DR-utskick i små upplagor. Har du ett par hundra kunder som du vill nå ut till med ett erbjudande så är det inga problem. I annat fall rekommenderar vi att du håller dig över de jämna tusentalen. Skicka hellre 5001 st än 5000 st för att få bättre priser.

Jag vill göra 20 000 DR-utskick. Vilka borde jag skicka till?
Här vill vi rekommendera att du börjar i andra änden. Och tittar på vilka du borde skicka till och sedan undersöka hur många de är. Enkelt i teorin men det är lätt att bli ivrig.

Vanliga frågor som kräver lite mer bakgrundsinformation

Vilken ROI kan jag få på en DR-kampanj?
Detta är en relevant och bra fråga men för att svara på den behöver vi känna till mer om dina förutsättningar och framförallt dina mål. Kan du locka med med 50 % rabatt på din tjänst eller vara så kommer du får fler kunder än om du inte lämnar någon rabatt alls men din ROI sjunker. Säljer du en prenumerationstjänst så behöver du först räkna ut livstidsvärdet på en ny kund osv. Vi hjälper dig gärna att räta ut frågeteckning.

Hur mycket kostar det att göra en DR-kampanj?
Även om vi skulle vilja kunna ge ett styckpris så behöver vi veta hur stor din målgrupp är. Om du ska använda dina egna adresser, om du har ett avtal med en distributör och även vilken typ av trycksak som krävs för ändamålet.

Är direktreklam effektivare än exempelvis e-postutskick, sms, sociala medier eller google-ads?
Detta avgörs till stor del på dina och din kunds förutsättningar samt vad och när du mäter. Precis som de övriga nämnda kanalerna ovan så är fysisk direktreklam är en mycket effektiv kanal om det används på rätt sätt och vår erfarenhet är faktiskt att det bästa är en kombination av allihop. Men innan du överväger vilken kanal du ska välja behöver du göra läxan med målgrupp, erbjudande och timing. Kontakta oss gärna för att diskutera vilken eller vilka kanaler du borde välja.